5 Mart 2012 Pazartesi

İş dünyasında Networking

İş dünyasında, aynı amaçtaki insanların birbirine yardım etmek ve bilgi paylaşımı için bir araya gelmesine networking adı verilir. Türkçe terminolojide biz buna çevre edinmek diyoruz. Sizin için önemli olabilecek bağlantılarla tanışırken, kendinizi doğru şekilde tanıtmak için yaptığınız otuz saniyelik konuşmanın ismi asansör konuşması (elevator pitch) dır. Karşınızdaki kişiyle bir daha, tekrar uzun sohbet etme imkânı bulamayabilirsiniz, bu yüzden her durum için işinizi anlatan düzgün ve sonuç odaklı cümleler cebinizde olmalı. Ne yaptığını doğru anlatamayan insanlar, karşılarındakinin kendilerini anlamasını bekleyemezler. Özellikle, iş dünyasında insanların sizi yaptığınız işle özdeşleştirmesini sağlayacak, anahtar kelimelere sahip olun. Bunlar sizin diyalogunuzun vazgeçilmezleri olsun. Bu her karşılaştığınız kişiyle, her zaman ve her yerde yapabileceğiniz bir şey olmalıdır. Woody Allen, "başarının yüzde sekseni, insanın kendini göstermesidir" der. Var olmak, görünür olmaktan geçer. Bunun için katıldığınız toplantılarda ve networking aktivitelerinde yapmanız gereken ve yapmamanız gereken belli başlı yazılı olmayan kurallar vardır. Şimdi bu kurallara göz atalım:
1. Benim bundan çıkarım ne? Networking, iş dünyasında olan ancak bir arada çalışmayan insanları bir araya getirmek için tasarlanmıştır. Burada amaç direk satış yapmak, reklam yapmak veya fırsatçılık değildir. Müşteri edinmeye çalışmak yerine ucu açık sorularla kendinizi ve yaptığınız işi anlatmayı deneyin.

2.Nicelik değil niteliğin önemi: Bulunduğunuz ortamdaki herkesle tanışıp kendinizi tanıtamazsınız. Hedefiniz, otuz kişilik bir ortamda on kişiyle tanışmak, kendinizi anlatmak ve onları anlamak olmalıdır. Burada amaç, birbirinden farklı insanların içinde bulunduğu, yarar sağlayacak ve etkin bir network kurmaktır. Bunun için, açık, sade ve net anlatımlara yönelin.

3.Paylaşmanın Etkisi: Çoğu insan bilgisini paylaşmaktan kaçınır. Genel kanı, bilgiyi doğru zamanlarda kullanırsan ve kendine saklarsan, vazgeçilmez kişi olacağındır. Networking'te ve yeni insanlarla tanıştığımız her ortamda sadece konuşmayın, aynı zamanda deneyim aktarın. Karşınızdakine deneyim aktarmak sizin güçlü yönlerinizi de ortaya çıkaracaktır. Bu konuyla ilgili çok sevdiğim bir söz var "bilgiyi kullanırsan büyürsün, bilgili paylaşırsan efsane olursun" Paylaşmaktan kaçınmayın.

4.Köprü Kurmak: Hayatımız boyunca ilişkilerimizi derinleştirmek için uğraşırız. Sık görüştüğümüz kişilerle zaten güçlü bağlarımız oluşmuştur. Networking'ler de tanışacağınız kişiler sizin, yeni köprüler kuracağınız, uzun vadede daha yakın olacağınız kişilerdir. Bunun için biraz emek harcamanız ve iletişimde kalmanız gerekmektedir.

5.Ayrıntılarda Boğulmak: Networking'te, kendinizle ilgili vereceğiniz bilgiler karşınızdaki kişi için; siz ve ne yaptığınızla ilgili ana fikir sağlayacaktır. Anlattıklarınız, karşınızdaki kişinin dikkatini çekmeli ve ihtiyaçlarına yönelik bilgiler içermelidir. Karşınızdaki kişinin soruları ve ilgi alanları sizin bahsedeceğiniz ayrıntıları belirlemedir.

6.Tanıdık Simaların Çekimi: Yeni bir ortama girdiğimizde, eğer tanıdık bir sima varsa hemen o kişinin yanına gideriz ve diğer insanlarla tanışmak yerine önceden tanıdığımız, güvenli sularda vakit geçirmeyi yeğleriz. Bu çok tipik bir networking hatasıdır. Siz orada yeni insanlarla tanışmak için bulunuyorsunuz. Tanıdığımız kişilere hal hatır sorduktan sonra, yeni kişilerle tanışmak için harekete geçin.

7.Ortak Yönlerin Keşfi: İnsanlar kendilerine benzeyen insanları sever ve onlarla yakınlık kurarlar. Bu kaçınılmaz bir şeydir. Networking'te, yeni tanıştığınız kişilerle ortak ilgi alanlarınızı, tanıdığınız kişileri, varsa üye olduğunuz dernek ya da kuruluşları bulmaya çalışın. Keşfettiğiniz ortak yönler, sizin birbirinizi daha iyi anlamanıza ve yakınlaşmanıza sebep olacaktır.

8.Dinlemenin Gücü: İyi bir networker olmak için sahip olunması gereken en önemli özelliklerden biri iyi bir dinleyici olmaktır. Karşınızdakinin anlattıklarına ilgi göstermeniz ve sorular sormanız işinizi kolaylaştırır. İnsanlar sizin ne kadar iyi bir dinleyici olduğunuzu anladıkça, kendilerini daha çok anlatacaklardır.

Eskiden "hamili kart sahibi yakınımdır" diye kullanılan ve kartvizitlerin arkasına yazılan bir cümle vardı. Bugünün iş dünyasında uzun soluklu ve iyi diyaloglar kurmak hâlâ önemini korumaktadır. Kişisel networkunuzu kuvvetli tutmanız ve yeni insanlar tanımanız, size yeni iş kapıları, yeni pazarlar ve hatta ortaklıkların kapılarını açabilir. Yeni ilişkilerinize başlarken fikir alışverişleri yapmak, beklentisiz yardımlaşmak ve karışınızdakine kendi networkunuzu sunmanız çok faydalı olacaktır. İyi bir networke sahip olan kişi rekabet avantajı elde etmiş demektir. Bu iletişimi güçlü tutmak için ise düzenli ilişkiler, karşınızdaki kişiyle samimi ve doğru bilgi paylaşımı çok önemlidir.
Sizde networkünüzü kurarken bu kuralları uygulamanız ve geliştirmeniz dileğiyle.

Duygu Eren
Stratejik İletişim ve Kariyer Danışmanı

Yazarla iletişim için: duygu@dpdanismanlik.com

Twitter: www.twitter.com/duygeren
28.02.2012 Sabah.com.tr

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder